قصيــــده سكـــرانة - هشام الجخ

من كام شهر
خدت قرار مش هاكتب شعر
وإني هذاكر وانجح أفلح
واخد البكاليريوس وأتجوز
وأشتري عفشتي بالتقسيط
ن كام شهر أنا كنت عبيط

من كام شهر
زرعت الميه وطرحت فجلة
جاب العجل الفجلة لعجلة
وقالها مهرك
ريحة قهرك
فايحة في نهرك
قالت إوعى تعيش كسلان
بابا نويل بيوزع يويو في حرب إيران

شامم ريحة جبنة قديمة
فيلم السهرة مكنش سياسي
كان عباسي
عبدالناصر حب يقلب فينا الروس
ساوى الروس

لبرل نفسك
لأجل ما تبقى مثقف زي صاحبنا إياه
عندك ماركس عندك هيجل
عندك حسن البنا وحجي
عندك زحمة
صفي ونقي

منحنى عرض النسكافيه واخد إفيه
حاصل ضرب النكسة في حرب أكتوبر في معاهدة ديفد
بيساوي حاصل ضرب النار في التار في العار
مرفوعه لأس اتنين مخاويت
وزي إمرؤ القيس وجلامدة اللي بتنزل من عل
عندينا واد اسمه علي بيطلع الدبابة ويلف بيها في البلد
ومراته دايرة بشعرها تدور عليه
ومتسألوش أنا قصدي إيه
أنا نفسي مش فاهم كلامي
بس الكلام واعر حويط
أنا اللي دون الناس.. عبيط

من كام شهر وكنت بحبك
كنت بوضب روحي واحبك لأجل ما أقابلك
كنت في كل حلاتك قابلك
تفرحي قابلك
تزعلي قابلك
تتقلي قابلك
كنتي الأرض وكنت سنابلك
كنتي الحرب وكنت قنابلك
حتي في بعدك وإنتي مسافرة
وبيني وبينك ألف محطة كنت بقابلك

عمري يا "نانا" ما قلبي اتنازل
ولا ساب حقة زي ما سابلك
عمره ما ضحى بسهده وسهره
وجاب من عمره زي ما جابلك

هذا الوَجَعُ.. بَقَاياكِي
سِحْرٌ تمدَّدَ بَيْنَ ضِلْعَيَّ
وتَوَارَي خَلْفَ ُسلَّمِ مَنْزِلِكِ
تَرَكَ لَكِي رِسَالَةَ كُلِّ صَبَاحٍ وسَافَرْ..

يشهد عليكي السلم المستني خطوتنا
شهد عليكي الشبابيك اللي فتحتيها علشاني في نص الليل
وعز البرد يشهد عليكي محل الهدايا اللي ع الناصية
وكشك الورد

تشهد عليكي هدومك اللي قولتلك ما تلبسيهاش
تشهد عليكي إمتحاناتي اللي علشانك مدخلتهاش
تشهد عليكي ودني هوستن جورج مايكل
عم شوقي بتاع الفطير كيف يصير الحال كده
م الإبتدا أنا اللي غلطانلك
وأنا اللي محقوقلك
وأنا اللي دون الناس عشقتك
كنت عايش جوه صدرك حلم دافي
كنت بنسى الناس وأجيلك يوم معادك ياكش حافي
كنت أبسط من بسيط
واكتشفت إني ف هواكي
كنت دون الناس.. عبيط



تعليقات

  1. انا بحبك اوى ونفسى ابقاا زيك ونفسى اقابلك اوى😞⁦♥️⁩

    ردحذف
  2. أقسم بالله ما فاهم حاجه

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

لقطة الفراق رقم 105

قصيدة نانا - هشام الجخ

قصيدة مش كفاية - الشاعر هشام الجخ