يا وخدانى من الشيبة - هشام الجخ

يا واخدانى من الشيبه و واخده الشيبه مِن سِنِي
و من سِنِّي ادوس الحزِن من سِنِي
و أَسِن السِّن على سِنِّي
و اسنلّك شَرِيْعَه و يوم يطُوْل بِطُوْل سِنِيْن سِنِّي
يا واخدانى صَغِيْر سِنِّي
فَقِيْر سِنِّي
و انا مش شيخ و لَا سِنِّي
دة انا اللى همومى مَسَّنِي
هموم الدنيا مَسَّنِي
ولساكى تشيلى هموم و لسِّنِي
بِحس جراحك المكبوته حَاسِنِي
وحَسَّنِي يا حَسَّان الخلايِق ليله حّسّنِي
ده كل ذنوبِى بس انّي
بحب الأهه و الموّال

و احبك نانا غيَّابِه
و احبَك موجه دوابِّه
و فرحه و شمعدان متقاد
بحبِك ليله من كلثوم
و هم الحرمه من جابِر
بحبِك طبله من حدّاد
بحبِك و اللَّه ما أَنا قادر

زِهقت اقول كلام متعاد
هبيعك هبقى كيف عوّاد
ماهو انتى الارض و العَوَّاد
خصيمك طه ما تسافرى
ولا تبِالغى فى تقلانك و لا تسافرى

لا انا خيَّال و لا خَلَوِى
و لا عمرى كسرت الليل
و لا يِغرك كلام الناس
دة انا ترباس و حيلي قليل
اسافر كيف وراكي بِلاد
و انا متقاد و مافضيش

أقولك ... لا انا واد خيال
و لا الفرسه هتمشى بِلاد
و برضه تسافرى.. طب سافرى
عليكى الذنب من سافري
ظلمتي الفرسه و الجَوَّاد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

لقطة الفراق رقم 105

قصيدة نانا - هشام الجخ

قصيدة مش كفاية - الشاعر هشام الجخ